Dýchajte!

Dýchať nás nikdy nikto neučil a to je veľká škoda. Ak by sme dýchaniu venovali viac pozornosti, vyhli by sme sa kdejakým problémom a chorobám.

Bolo to na nejakom okultno-alternatívnom víkende, ktorého som sa zúčastnila v čase svojej nerozvážnej mladosti, kde som si prvýkrát poriadne uvedomila svoj dych. Ako sa ním dá ovládať myseľ aj telo. Ako sa pomalým hlbokým dýchaním dá uvoľniť, aj ako sa rýchlym dýchaním dá zaktivizovať. A vôbec, dostať sa do iných dimenzií. Našťastie, skôr, než som nabrala odvahu experimentovať s holotropným dýchaním, ma toto ezoterické obdobie prešlo a vrátila som sa k svojmu racionálnemu prístupu k životu a k svojmu plytkému dychu.

Až do tejto jari, keď mi seklo v krížoch. Pri tej príležitosti som zistila dve veci – že takmer všetci v mojom okolí už nejaké problémy s chrbticou zažili a že každý má na ne overený spôsob pomoci – od obkladov z feferóniek a surových zemiakov až po chiropraktika s virguľou. A tiež som sa dozvedela, že za problémy s chrbticou môže nielen blbá životospráva, ale aj nesprávne dýchanie! A vice versa, krivá chrbtica obmedzuje pľúca a tým aj hlboké dýchanie. Odkedy to viem, zakaždým, keď ma zabolí chrbát, nielenže sa vystriem a zaktivizujem vnútorné svaly, ale zopárkrát sa aj pekne riadne zhlboka nadýchnem a vydýchnem.

Dúfam, že mi to nenabúra môj rozpočet, lebo som sa dočítala o jednej indickej štúdii, ktorá skúmala niekoľko stoviek ľudí a ich dýchanie v súvislosti so schopnosťou dávať a brať. Tí, ktorí sa zhlboka nadychovali, ale výdych odflákali, mali tendenciu byť lakomí, naopak tí, ktorí sa poriadne nenadychovali, ale zato mohutne vydychovali, boli zväčša ľudia, ktorí by sa dokázali až nezdravo rozdať pre druhých. Len malá skupina účastníkov mala nádych a výdych v rovnováhe a podľa indických výskumníkov aj zdravý prístup k sebe a okoliu.

Niečo na tej súvislosti dýchania a prístupu k okoliu bude, stačí sa pozrieť na tie fajčiarske kútiky hanby pri úradoch, na letiskách, pred divadlami a krčmami. Najväčšia zábava je vždy tam. Tam vidno najviac ľudí vášnivo diskutovať, smiať sa, nepozerať do mobilu, ale do očí tomu druhému. Aj o tom som už raz kdesi čítala, že pľúca sú kontaktný orgán a keď s nimi aktívne pracujeme, ľahšie sa nám nadväzujú a rozvíjajú kontakty s ľuďmi – a presne to fajčiari robia, aktívne dýchajú, bez ohľadu na to, ako tým škodia sebe i okoliu. Avšak podľa vedcov aj osamelosť je životu nebezpečná, dokonca to vyčíslili: človek si ňou poškodzuje zdravie tak veľmi, akoby denne vyfajčil 15 cigariet. Ťažko si vybrať, čo je horšie, jedno je však isté. Najhoršie je osamelo fajčiť a ešte aj to neporiadne.

Americký expert na šťastie Max Storm navrhuje, aby zamestnávatelia dávali zamestnancom dýchacie pauzy, pretože tým by zvýšili nielen ich šťastie ale aj produktivitu práce. Takže keď si idú fajčiari zafajčiť a pookriať do svojho zadymeného kúta, nefajčiari by mali tiež vstať a urobiť si dýchaciu pauzičku.

Belisa Vranich, klinická psychologička a autorka knihy Breathe, tvrdí, že dýchanie je meditácia pre ľudí, ktorí nemôžu meditovať. Experimentálne to potvrdila profesorka psychiatrie a neurológie z Bostonskej univerzity Chris Streeter malou štúdiou, v ktorej porovnávala efekt denného cvičenia jogy a dýchania u ľudí s klinickou depresiou. Výsledkami bola nadšená, pretože oboje pôsobilo na pacientov v podobnej magnitúde ako antidepresíva. Na lekárskej fakulte v Južnej Karolíne zase skúmali vplyv dýchania na imunitu. Tí, ktorí robili dychové cvičenia, mali na rozdiel od necvičiacich znížené hladiny troch cytokínov, ktoré súvisia so zápalmi a stresom.

Iste, netreba hneď zahadzovať do koša antidepresíva, voltareny, ibalginy, imunory ani tepláky na jogu a považovať dýchanie za všeliek. Ale denne si zopárkrát spomenúť na dýchanie (prípadne si nastaviť budík) určite nikomu nezaškodí. Ak nemáte čas a chuť učiť sa koherentné dýchanie, úplne postačí vedieť, že kľúčové je urobiť päť dychov za minútu. Takže, ľahnite si na zem, alebo si sadnite na kraj stoličky s vystretým chrbtom. Položte si ruky na brucho, pomaly vdychujte vzduch tak, aby sa vám vydulo, počítajte do päť. Zadržte dych. Pomaly vydychujte a počítajte do šesť. Toto robte aspoň desať minút denne.

Nádych. Pauza. Výdych. Opakujte a buďte šťastní a zdraví a obklopení priateľmi!

Hodnotenie článku

inVitro 4/2017

Pneumológia

Tento článok sa nachádza v čísle InVitro 4/2017 Pneumológia. Ak máte záujem o časopis v tlačenej verzii, ozvite sa nám.
Objednať inVitro